Mushkin

Naprawa samochodu

Naprawa samochodu

Kupując części zamienne mamy poważny dylemat: zaopatrzyć się w serwisie autoryzowanym licząc, że będą to elementy oryginalne, więc najlepsze z możliwych, czy też udać się do dystrybutora części nieoryginalnych i tam dokonać zakupu, płacąc zazwyczaj o wiele taniej.

Na wstępie musimy powiedzieć, że podział części samochodowych na „oryginalne” i „nieoryginalne” nie jest tak oczywisty. Wydawałoby się, że części zakupione w sklepie znajdującym się w oficjalnej sieci serwisowej konkretnej marki, będą zdecydowanie oryginalne.

Ale obecnie producenci samochodowi nie wytwarzają ich w całości

Wszyscy korzystają z komponentów zakupionych od zewnętrznych dostawców. Ci dostawcy zaś, to zazwyczaj wielkie, poważne firmy, specjalizujące się w konkretnym asortymencie i mające głęboką wiedzę na ten temat. Posłużmy się przykładem typowego, często wymienianego elementu, jakim jest sprzęgło. Jeżeli w naszym aucie zamontowano np. zespół szacownej firmy X, to za miesiąc w następnej serii tego samego modelu może znaleźć się praktycznie identyczne sprzęgło, firmy Y. Które z nich jest oryginalne? Oczywiście, jeżeli jako część zamienną kupujemy je w pudełku z logo naszego producenta auta i napisem „części oryginalne”, możemy być pewni, że to gwarantuje dobrą jakość. Ale za tę pewność musimy niejednokrotnie słono dopłacić. Natomiast jeżeli kupimy to samo sprzęgło u dystrybutora niezależnego, zaś na pudełku będzie tylko logo firmy X albo Y? Obie firmy dbają o swój wizerunek i nie „podłożą” nam części gorszej. Natomiast kupimy owo sprzęgło taniej, bo ominiemy jeden lub kilka poziomów dystrybucji, zaś ta część będzie wytwarzana w znacznie większej serii niż potrzeba jej do produkcji samochodu.

Opisane zjawisko dotyczy praktycznie wszystkich części eksploatacyjnych, ale nie tylko

Poczynając od filtrów i okładzin hamulcowych, przez tarcze i bębny oraz pozostałe elementy układów hamulcowych, amortyzatory i elementy zawieszenia, łożyska, linki, reflektory i wyposażenie elektryczne, chłodnice i pompy cieczy chłodzącej, napędy rozrządu, części do remontów silników oraz wiele, wiele innych. Praktycznie wszystko, co w samochodzie w jakiś sposób może być znormalizowane, a zużywa się w czasie eksploatacji, bywa dostarczane przez wyspecjalizowanych producentów i niezależne firmy dystrybucyjne. Nawet części bardzo specyficzne dla konkretnego modelu auta, jak oblachowania czy szyby, bywają często „podróbkami”. Niestety, w przypadku elementów blacharskich powinniśmy rzeczywiście zachować ostrożność, bo np. źle wykonany błotnik potrafi często nie pasować lub jest podatny na korozję. Oblachowanie i „plastiki” są tymi elementami, które producent samochodu najczęściej wykonuje samodzielnie.

Podobne wpisy:

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *